ירשתם דירה? מתי בן הזוג זכאי לחלק ממנה

קיבלת דירה בירושה? טיפים להתנהלות נכונה

באילו מקרים יקבע ביהמ"ש אם לאדם יש זכויות בנכס שקיבל בן הזוג בירושה או במתנה?

איך אפשר להימנע מחלוקת הירושה?

קיבלתם דירה או סכום כסף גדול במתנה או בירושה?

 כדאי שתדעו שעל אף שברוב המקרים החוק עומד לצדכם, במקרים מסוימים בן הזוג זכאי לחלק מהם. על פי הסדר חלוקת הרכוש בין בני זוג, הנקרא "הסדר איזון המשאבים", נכסים שהיו לבני הזוג לפני נישואיהם, או כאלה שהתקבלו במתנה או בירושה במהלכם, לא יתחלקו בין בני הזוג במקרה של גירושין, אלא יהיו שייכים לבן הזוג שקיבל אותם.

מדובר בסעיף של חוק יחסי ממון בין בני זוג, אשר חל על זוגות שנישאו לאחר שנת 1974. 

למרות זאת, הקביעה הזו היא לא תמיד מוחלטת – במקרים מסוימים יכול בית המשפט לקבוע על חלוקת הזכויות של הנכס בין בני הזוג במקרה של גירושין. 

בן הזוג שתובע זכויות בנכס יצטרך להוכיח שהייתה כוונה לשתף אחד את השני באותו נכס – לדוגמה, עדות להשקעות כספיות מצדו. אם בית המשפט ישתכנע כי אכן הייתה כוונה לשיתוף הנכס, הוא יטה לטובת התובע.

אבל אם בית המשפט יתרשם שהבעלים של הנכס הקפיד במהלך השנים לשמור על הפרדה ברורה בין ההוצאות וההכנסות של אותו הנכס לבין ההתנהלות הכספית המשותפת, ולא שיתף את בן הזוג בפעילות השוטפת שלו, יטה בית המשפט לקבוע שהוא אינו זכאי לזכויות.

אינדיקציה נוספת שתוכיח כוונת שיתוף בין הצדדים היא הבטחות שנתן בעל הנכס לבן הזוג, שהסתמך עליהם כלכלית ובחר להזניח את האינטרסים האישיים שלו ולהשקיע ברווחתה של המשפחה, מתוך הנחה כי קיימות לו זכויות בנכסיו הפרטיים של בן זוגו. אולם, אם בעלי הנכס יוכיח שלא הבטיח הבטחות כלשהן, ובמשך השנים בוצעה החרגה מוחלטת של רכושו הפרטי לבין הרכוש המשותף – יטה בית המשפט לקבוע כי לבן הזוג הטוען אין זכויות בנכס.

 

שיפצתם ביחד? הרווחים יחולקו

כאשר אחד מבני הזוג ירש או קיבל במתנה נכס במהלך הנישואים, ובני הזוג שיפצו והשביחו אותו יחד, עשוי בית המשפט להתייחס להשבחת הנכס כאל "תוספת לנכס" העומדת בפני עצמה ולחלק את שוויו.

לדוגמא, אם הבעל קיבל במהלך הנישואים נכס השווה כחצי מיליון שקל בירושה, ולאחר מכן שיפץ אותו יחד עם אשתו ובכספים משותפים שהובילו לעליית השווי שלו לכמיליון שקל, עשוי בית המשפט לקבוע כי האישה זכאית לקבל 250 אלף שקל – המשקפים חצי משווי השבחת הנכס.

 

כסף שהועבר לחשבון המשותף יחולק בין בני הזוג

גם כאשר אחד מבני הזוג קיבל כספים ממקורות שונים ונפרדים במהלך הנישואים אשר התמזגו בחשבון המשותף של בני הזוג ושימשו לרכישת נכס משותף, עשוי בית המשפט לחלק את הנכס בין שני הצדדים. בית המשפט יכול לראות בכך הוכחה לכוונתם של בני הזוג ליצור שיתוף באותו נכס מבלי לבצע הבחנה מהיכן הגיעו הכספים לצורך רכישתו. 

אולם, אם הכספים שקיבל בן הזוג לא התערבבו עם הכספים הקיימים לבני הזוג בחשבון המשותף, והוא רכש את הנכס בעצמו ורשם אותו על שמו בלבד, עשוי בית המשפט לקבוע כי הנכס שייך רק לו.

 

טיפים להתנהלות נכונה

הפתרון הטוב ביותר עבור בן זוג שאינו מעוניין לחלוק נכסים או כספים עם בן הזוג השני הוא עריכת הסכם ממון ברור, בו תבוצע הפרדה בין הנכסים והכספים שלא יחולקו בין בני הזוג במקרה של גירושין.

במקרה ואין הסכם ממון, על הבעלים של הנכס להבהיר לבן זוגו כי אין בכוונתו לשתף אותו בהם. ככל שהבהרה זו תהיה פחות ברורה וחד משמעית, כך גדל הסיכוי לעורר מחלוקות ותביעות רכוש בין הצדדים במידה והם יתגרשו.

בנוסף, עליו להימנע מערבובם בחשבון משותף, להותירם בחשבון פרטי שלו, ולהימנע משימוש בהם למטרות משותפות, ולהימנע גם משיתוף הכנסות או הוצאות בקשר לאותו נכס. למשל, הפקדת הכנסות המגיעות מהשכרת הנכס יש להפקיד בחשבון הפרטי או הוצאות בגין שיפוץ או החזקת הנכס יש לשלם גם כן מהחשבון הפרטי.

טיפים נוספים על לנתינת דירה במתנה לילדים, אפשר למצוא במאמר נוסף.

 הכותב הוא עורך דין המומחה בתחום הצוואות והסכמי ממון . אין באמור במאמר זה כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי

כתבות נוספות

מאמר

7 פעולות שיווק מומלצות למכירת דירה לבד (ללא מתווך)

החלטת למכור את הדירה שלכם - החלטתם לא לעשות את זה בעל מקצוע (מתווך) - הנה לכם כמה פעולות שיווק…

מס רכישה 2020
מאמר

כל הפרטים החשובים על מס רכישה 2023

מתכננים לרכוש דירה, בונים את התצקיב שלכם לפני הרכישה , חושב לקחת בחשבון את ההוצאה הלא מבוטלת של מס הרכישה

מאמר

עשרה דברים שהישראלי לא חושב עליהם כשהוא קונה דירה

אני שמח להציג לכם 10 דברים מאוד שחיכים שהישראלי הממוצע שוכח לעשות לפני שהוא יוצא להתליך רכישת דירה

מאמר

הכנת הדירה לפני מכירה

"אין שני לרושם ראשוני" - כמה חשוב להכין את הדירה שלכם לפני שקונה מגיע

דברו איתי

    צרו קשר

    דילוג לתוכן