הטבות מס לעולים מצרפת

גל עלייה מצרפת? כל הטבות המס לעולה

זכויות המס של העולים החדשים:

בעקבות הציפיות להגברת העלייה מצרפת, כמו גם ממדינות נוספות במערב אירופה ברקע אירועי הטרור, בדקנו את ההטבות והקלות המס הניתנות לעולים וכיצד ניתן לנצלן בצורה מיטבית

כידוע, עולים זכאים להטבות מס שונות. עם זאת, לנוכח מדיניות האכיפה המתרחבת – הן בישראל והן בעולם, סביב מה שמכונה המלחמה בהון השחור – הנושא דורש הכנה מתאימה. אז מה הן הזכויות השונות של העולים? לפניכם המדריך המלא.

 עולה או תושב חוזר מצרפת?
ראשית, "עולה חדש" הוא מעמד של מי שמבקש לשבת ישיבת קבע בישראל מכוח חוק השבות. חוק השבות מעניק זכות עלייה לישראל לא רק ליהודים, אלא גם לאנשים ממוצא יהודי עד דור שלישי, וכן לבני זוג של יהודים.
גם מי שאינו נחשב כיהודי עשוי לקבל מעמד של "עולה חדש" אם התקיימו בו התנאים הקבועים בחוק.
שנית, יש לציין כי המדינה מבחינה בין "תושב חוזר ותיק" – מי ששהה מחוץ לישראל לפחות עשר שנים לפני שחזר אליה, ו"תושב חוזר רגיל" – מי ששהה מחוץ לישראל שש שנים רצופות לפחות. בהתאם לחקיקה החדשה, תושב חוזר ותיק נחשב כעולה חדש. הבדל זה הינו בעל חשיבות שכן תושב חוזר ותיק זכאי להקלת מס משמעותית – תקופת פטור ממס הכנסה בת 10 שנים, ואילו תושב חוזר רגיל זכאי לתקופת פטור של 5 שנים. הקלות מס משמעותיות להתאקלמות בישראל ויוכולות לעזור בחסכון לתשלום ראשוני בקניית נכס.

 

מהם הפטורים העיקריים ממס?
פטור ממס: עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים זכאים לפטור ממס ל-10 שנים על כל סוגי ההכנסות שמקורן מחוץ לישראל. הפטור כולל הכנסות פסיביות, אקטיביות, הכנסות ממימוש נכסים והשקעות בחו"ל או הכנסות שוטפות. כאמור, תושבים חוזרים רגילים זכאים לפטור מתשלום מס, למשך 5 שנים.

פטור מדיווח: עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים, והחברות שבשליטתם, לא יהיו חייבים בדיווח על ההכנסות הנהנות מהפטור ממס.

פטור מהצהרת הון: עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים פטורים מחובת הגשת דו"ח על הון ונכסים (הצהרת הון) אשר נמצאים מחוץ לישראל, במשך כל תקופת ההטבה.

פטור מהכנסות בחו"ל: עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים המנהלים או שהם בעלי המניות של חברה זרה הפועלת בחו"ל, ייהנו מפטור ממס על הכנסות החברה בחו"ל. החברה יכולה להמשיך לייצר הכנסות פטורות ממס כל עוד הכנסות אלה אינן נוצרות בישראל.

פנסיה: עולים חדשים זכאים לפטור ממס על הפנסיה. תושבים חוזרים ותיקים זכאים לפטור ממס על הפנסיה למשך 10 שנים.

מטבע חוץ: עולים חדשים זכאים לפטור מתשלום מס, למשך 20 שנים, על הכנסות מריבית שהניב פיקדון מט"ח.

נקודות זיכוי: מעבר לכל אותם 'פטורים' הניתנים על הכנסות מחו"ל, עולים חדשים זכאים גם להקלות במס בגין הכנסתם בישראל. הקלות אלה ניתנות בדרך של נקודות זיכוי (בדומה לכלל אזרחי ישראל, המקבלים נקודות זיכוי לפי הסטטוס שלהם – אזור פיתוח, ילדים, נכות וכו'), כאשר בשנה וחצי הראשונות לעלייה זכאי העולה ל-3 נקודות זיכוי, בשנה לאחר מכן – 2 נקודות זיכוי, ובשנה השלישית – נקודת זיכוי אחת. (שווי נקודת זיכוי עומד על כ-2,600 שקל בשנה).

שתי טלוויזיות, מייבש אחד: לעולים חדשים ותושבים חוזרים המעוניינים להביא עמם את חפציהם מחו"ל ישנן הוראות מיוחדות. "חפצי בית הם באופן כללי, טובין מהסוג המשמש כרגיל בדירת מגורים, והם אינם כוללים "ציוד להתקנת קבע" כגון אינסטלציה, חומרים לבנייה או לריצוף כיסוי קירות כגון טפטים, אריחים, שיש, וכו'.

בין יתר ההוראות ניתן למצוא את הבאות: ניתן לייבא את חפצי-הבית במקסימום 3 משלוחים, ניתן לייבא עד 2 טלוויזיות ו-2 מחשבים אישיים לכל משפחה (לגבי יתר מכשירי החשמל והאלקטרוניקה וכן פריטי ריהוט עיקריים – ניתן לייבא פריט 1 מכל סוג).
גם בעניין זה קיימות הוראות שונות, בין היתר הפטור יינתן בהוכחת ניהול משק-בית עצמאי באמצעות הצגת מסמך המעיד על בעלות הדירה או בהצגת חוזה לגבי דירה שכורה".
בנוסף לכל הפטורים שהוזכרו לעיל, הזכאות לפטור ממס מתוקף מעמד של עולה חדש או תושב חוזר ותיק מאפשר לייבא או לרכוש מתוצרת הארץ בפטור מתשלום מסים טובין שונים, כגון חפצים אישיים, חפצי-בית, כלי עבודה ניידים, מכשירים ומכונות לעסק וכמובן – מכונית (פטור חלקי).
לסעיף זה הוראות וסייגים שונים, ומידע עליהם ניתן למצוא באתר רשות המסים והמכס. גם על הכנסת כסף מזומן יש לעולה חדש (לראשונה) פטור מדיווח בישראל, כך שבעוד אנשים "רגילים" צריכים להצהיר בעת המעבר בשדה התעופה על הכנסת מזומן בסך של מעל 100 אלף שקל לאדם, הרי שעולה חדש שעלה לראשונה פטור מהצהרה שכזו עד לתקרה של 1,250,000 שקל.
מעבר לכל ההטבות שפורטו, יש להזכיר כי עולים חדשים זכאים לכל מה שנכלל באותו "סל קליטה" הידוע, והכוונה בעיקר לדמי מחיה במשך תקופת ששת חודשי הלימודים באולפן, וסיוע בשכר דירה למשך 12 החודשים הראשונים בישראל.

עולים בעלי ממון

חלק מהעולים הפוטנציאלים מצרפת הם בעלי ממון, בעלי חברות ונכסים אחרים. למרות הפטור ממס הקיים, כאמור לעולים חדשים, לעיתים, כאשר העולה הוא בעל הון, מדובר במציאות מורכבת יותר. הדברים אמורים במיוחד ברקע המלחמה בהון השחור, והגברת שיתוף המידע בין רשויות המס בארץ ובעולם.
סוגיה חשובה נוגעת למעמדם של אנשי עסקים ובעלי חברות, אם העולה החדש הוא בעל חברה זרה, היא לא תיחשבנה כחברה הנשלטת ומנוהלת מישראל בכל תקופת הפטור לצורך הטלת מיסוי, אך ישנה אפשרות להענקת פטור ממס הכנסה ומדיווח לעשר שנים נוספות (ובסך הכל 20 שנה), במידה והעולה מחליט להשקיע משמעותית בישראל בתוך שנתיים מיום שעלה לישראל או מהיום שחזר אליה.
הליך נוסף שיכול להיות רלוונטי הוא "נוהל גילוי מרצון" שהוציאה רשות המסים בחודש ספטמבר 2014. מדובר בהליך בו אדם יכול לדווח באופן אנונימי על כספים שברשותו, ובכך למעשה ל"הכשירם", לעיתים בתשלום מס מינימאלי, ולהימנע בכך מאפשרות להליך פלילי.
פנייה לרשות המסים, בהקשר זה, שנעשית באמצעות עורך דין, זכאית כאמור גם לחסיון.

לא רצוי, אבל אפשר גם להתחרט: רשות המיסים מאפשרת "שנת הסתגלות" – שנה שבה העולה יוכל שלא להיחשב תושב ישראל לצרכי מס, אם יבחר שלא להשתקע בה לאחר תקופה זו.
שנת ההסתגלות מותנית בהודעה מראש שבו מודיע תושב חוזר על בחירתו באפשרות של שנת הסתגלות. אולם יש להודיע על הבחירה בשנת הסתגלות תוך 90 יום מיום ההגעה לישראל.

יש לך שאלה לגבי הטבות מס או השקעות בנדל״ן? אשמח לעזור.

מידע זה נלקח מכתבה שפורסמה ב- Ynet ביום 17.1.15

כתבות נוספות

מאמר

7 פעולות שיווק מומלצות למכירת דירה לבד (ללא מתווך)

החלטת למכור את הדירה שלכם - החלטתם לא לעשות את זה בעל מקצוע (מתווך) - הנה לכם כמה פעולות שיווק…

מס רכישה 2020
מאמר

כל הפרטים החשובים על מס רכישה 2023

מתכננים לרכוש דירה, בונים את התצקיב שלכם לפני הרכישה , חושב לקחת בחשבון את ההוצאה הלא מבוטלת של מס הרכישה

מאמר

עשרה דברים שהישראלי לא חושב עליהם כשהוא קונה דירה

אני שמח להציג לכם 10 דברים מאוד שחיכים שהישראלי הממוצע שוכח לעשות לפני שהוא יוצא להתליך רכישת דירה

מאמר

הכנת הדירה לפני מכירה

"אין שני לרושם ראשוני" - כמה חשוב להכין את הדירה שלכם לפני שקונה מגיע

דברו איתי

    צרו קשר

    דילוג לתוכן